Wednesday 5 September 2012

OMEGA 3 HALAGEL BERMULA SEAWAL 2 TAHUN


Adakah anda prihatin tentang kebaikan EPA dan DHA dalam setiap pemakanan harian anda?  Hari ini kita akan memperkatakan tentang menafaat EPA dan DHA kepada tubuh badan kita. 

DHA merupakan penambahan psikologikal nutrisi kepada sistem otak kepada retina.  Ia di perlukan dengan jumlah yang banyak bagi membekalkan secukupnya performance mental dan ketajaman visual penglihatan.  DHA juga sebagai penyumbang kepada sistem saraf neuronal yang sempurna.

DHA  akan membantu meningkatkan daya ingatan, hafalan dan pemahaman pembacaan.  Dikenali sebagai ultimately brain functioning, 30% daripada sistem otak di dapati mengandungi asid lemak DHA.

EPA walaupun tidak begitu penting dalam peranan sistem otak, namun ia menyumbang kearah pelancaran sistem darah, hormon dan sistem imunisasi yang penting dalam menyempurnakan fungsi otak.

Kenapa sangat penting pengamalan EPA dan DHA?
Banyak penyelidikan mendapati kekurangan DHA dan EPA Omega 3 berkait rapat dengan keadaan seharian sesaorang seperti ADD, ADHD, tekanan mental, keresahan, kemurungan selepasa bersalin, gangguan jiwa  dan penyakit Alzheimer.  Mengamalkan secukup nutrisi berkenaan akan menjaga pertumbuhan atau (membantu merawat) kondisi penyakit di atas.
ADD Attention deficit disorder: Tidak ceria dan tidak fokus kepada pembelajaran.
ADAKAH ANAK ANDA MAMPU MEMBERI TUMPUAN TERHADAP PEMBELAJARAN DAN KERJA KERJA SEKOLAH?
ADHD  Attention deficit hyperactivity disorder: Ia  adalah gangguan kepada pertumbuhan perilaku karater anak kanak yang sukar memberi tumpuan dalam pembelajaran tetapi hyperaktif dalam perilaku sehari hari.  Simtom ini dikesan seawal umur 7 tahun. Mereka akan gagal memberi fokus tumpuan dan sering gagal menyiapkan kerja sekolah.

Berapakah dos pengamalan yang di sarankan secara umum?

Malangnya kebanyakan orang didapati hanya mengamalkan 130mgs DHA/EPA atau seperlima dari jumlah yang di sarankan sejumlah 650mgsperhari.  Ini kerana dengan jumlah yang sedikit anda tidak akan mendapat khasiat kebaikan EPA dan DHA sepenuhnya.
Apakah masaalah dalam pengamalan EPA dan DHA dalam pemakanan kita?
 Masaalahnya adalah:
Pertama tidak semua orang gemar makan hidangan pelbagai ikan perairan sejuk laut dalam. 
Kedua kehidupan laut terdedah kepada ancaman pencemaran seperti PCB (polychlorinated biphenyl) , dioksin, mekuri, cadium dan pelbagai logam berat.
Sebahagian besar rakyat  Asia Tenggara mula mengenal Omega 3. Malangnya Omega 3 hanya di amalkan pada usia dewasa setelah mengalami komplikasi penyakit berpunca dari darah.  Walhal Omega 3 adalah solusi terbaik untuk melahirkan masyarakat sihat, cergas dan pintar pada seawal usia 2 tahun setelah tamat penyusuan ibu. Omega 3 Halagel yang mengandungi EPA dan DHA disyorkan  di amalkan sejak dari kecil 2 tahun.  

 Mulakan dengan mengambil supplement minyak ikan berkualiti Halagel setiap hari.  Anda bukan saja mendapat cukup DHA dan EPA, tapi juga akan terhindar dari ancaman bahan bahan berbahaya seperti yang disebut di atas







                

No comments:

Post a Comment