Wednesday 3 October 2012

SLM menyediakan keuntungan langsung (Part 2)

Salam pada usahawan

Ada yang mengatakan perniaagaan SLM tidak menguntungkan. Benarkah pendapat tersebut? Jawapan yang dapat saya berikan adalah setiap perniagaan insyallah akan ada sama ada untung, pulang modal atau kerugian.  Semua ini sebenarnya bergantung kepada sejauh mana kita berada dalam kawalan pengurusan
Perniagaan SLM merupakan suatu bentuk tawaran perniagaan yang memberikan keuntungan langsung hasil dari potongan diskaun yang di tawarkan secara telus dan amat mudah untuk di fahami.

Asas pengurusan yang paling penting dalam menentukan kejayaan sesebuah perniagaan adalah;

1. Bagaimana kita menjadualkan kehidupan kita dalam dunia perniagaan.
2. Mengetahui akan segala kos (tetap dan berubah) dan meminimakan kos tersebut sebaik mungkin dan juga dalam waktu yang sama memastikan jangan sampai kawalan kos menjejaskan operasional pengurusan.
3.Memperbaiki perfomance semua aspek yang berkaitan dengan pengurusan.

Dalam perniagaan SLM khususnya ketiga tiga aspek ini perlu di ambil kira. Sesungguhnya SLM adalah suatu perniagaan yang cukup mudah dan memberikan pendapatan yang sungguh lumayan. Kegagalan dalam perniagaan adalah bilamana sesaorang itu gagal untuk merubah corak gaya penghidupan sebelum ini. Usahawan perlu melakukan penjadualan diri bagi mengisi setiap waktu dengan sebaik mungkin. Usahawan perlu memastikan apa saja kos kehidupan seharian sama ada kos peribadi ataupun kos pengurusan perlu di kawal selia dengan sempurna dan memastikan semua kos ini dapat di jelaskan dengan penjadualan hidup sebagai seorang usahawan SLM. Usahawan juga perlu memperbaiki segala aspek performance samada aspek sains maupun aspek seni pengurusan.
Sekian.. Bersambung lagi

No comments:

Post a Comment